Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas dla wszystkich, warto więc wykorzystać wyjątkowość tej atmosfery także w szkole. Proponujemy Państwu jedną z wielu możliwości jak zaangażować społeczność szkoły do działania i rozwijania umiejętności oraz talentów.
Praca młodzieży obejmowała czas około czterech tygodni kiedy to uczniowie dekorowali szkołę, przygotowywali jasełka i klasowe wigilie a także brali udział w konkursach. Dzięki ścieżkom międzyprzedmiotowym mogli się także dowiedzieć jak ten czas przeżywają ludzie w innych krajach np. Anglii, Francji. Mieli okazję zapoznać się z ich bożonarodzeniowymi zwyczajami i historią. Tego typu lekcje pomagają wychowywać młodzież i kształtować postawę szacunku dla tradycji, kultury i historii. Dają także uczniom szansę aby mogli wykazać się kreatywnością, zrealizować własne pomysły i wykorzystać talenty plastyczne, muzyczne czy aktorskie. Sprawia to, że wszyscy chętnie angażują się w przygotowanie i realizację poszczególnych projektów. Pamiętajmy więc, że właśnie w tym czasie możemy bawiąc się wiele młodzież nauczyć i jej przekazać.
Cel ogólny: Rozwijanie wyobraźni, twórczej inwencji młodzieży, pielęgnowanie tradycji narodowej oraz rozwijanie wiedzy o krajach, których język obcy jest nauczany w szkole.
Cele operacyjne:
Uczeń - zgodnie i twórczo współpracuje w grupie - wykorzystuje swoje umiejętności aktorskie i wokalne - projektuje i wykonuje elementy dekoracji, kostiumy oraz rekwizyty - poznaje tradycje krajów, których język jest nauczany – wykonuje kolędy i kartki świąteczne
Metody: aktywizujące - inscenizacja, dyskusja, praca z tekstem, giełda pomysłów, konkurs, koncert
Okres przygotowawczy 6.XII. – 21.XII.2004
Praca w klasach 1. Na lekcjach religii omawiane są następujące tematy – tradycja Bożego Narodzenia, teologia kolędy, prace plastyczne pt. ”Anioły do mnie posyłasz” 2. Na lekcjach języków obcych omawiane są tradycje bożonarodzeniowe krajów, których język jest nauczany - Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.. Prowadzone są także konkursy kartek świątecznych i nauka kolęd w językach obcych 3. Wyróżnione prace plastyczne – anioły i kartki świąteczne - umieszczone zostają w gablotach a pozostałe prace uczniów stanowią świąteczną dekorację szkoły.
Jasełka 1. Zapoznanie uczniów ze scenariuszem 2. Dobór ról do predyspozycji uczniów 3. Zaprojektowanie i wykonanie dekoracji oraz strojów do inscenizacji 4. Analiza przydzielonych tekstów i próby właściwej ich interpretacji (tempo, wyraźne wymawianie słów, właściwa intonacja i siła głosu)
JASEŁKA – PRZEDSTAWIENIE 22.XII.2004
Przed wejściem na salę, w której odbywa się uroczystość, dwoje uczniów rozdaje wchodzącym przygotowane wcześniej teksty kolęd w językach obcych.
KOLĘDY CAROLS WEIHNACHTSLIEDER LES CANTIQUES DE NOEL
We Wish You A Merry Christmas Traditional English carol
1. We wish you a Merry Christmas (3x) And a Happy New Year!
Good tidings we bring To you and your kin We wish you a Merry Christmas And a Happy New Year!
2. We all want some figgy pudding (3x) So bring some to us here.
Good tidings …
Leise rieselt der Schnee
Leise rieselt der Schnee, Still und starr liegt der See, Weihnachtlich glänzet der Wald Freue dich! Christkind kommt bald!
In den Herzen ist’s warm; Still schweigt Kummer und Harm. Sorge des Lebens verhallt; Freue dich! Christkind kommt bald!
Il est ne le divin Enfant Il est ne le divin Enfant, Jouez haut-bois, Resonnez musettes; Il est ne le divin Enfant, Chantons tous son avenemnet.
Depuis plus de quatre mille Nous le promettaient les prophetes, Depuis plus de quatre mille ans, Nous attendions cet heureux temps.
Silent Night
Stille Nacht, Heilige Nacht Alles schläft, einsam wacht Nur das traute, hochheilige Paar Holder Knabe im lockigen Haar Schlaf in himmlischer Ruh Schlaf in himmlischer Ruh
Silent night, holy night Shepherds quake at the side Glorious beams from heaven afar Heavenly hosts sing Alleluia Christ the Saviour is born Christ the Saviour is born
Douce nuit, sainte nuit, Tout sommeille, pas de bruit, Les bergers accoururent tout joyeux Adorer le Fils de Dieu, Tout est plein d’allegresse, Dans la p aixdu Ciel.
Uroczystość prowadzi przewodnicząca Samorządu Szkolnego.
1. Powitanie uczestników uroczystości przez przewodniczącą Samorządu Szkolnego. 2. Przemówienie Pana Dyrektora i zaproszonych gości 3. Inscenizacja Jasełek – około 20 min. 4. Koncert kolęd w językach obcych (niemieckim, francuskim i angielskim) 5. Życzenia i dzielenie się opłatkiem
Inscenizacja
Dekoracja sceny
Kulisy, kurtyna i tło zrobione zostały z granatowego materiału. W centrum sceny naklejono elementy z samoprzylepnej białej folii stanowiące zarys stajenki. Obok umieszczono choinkę, ozdobioną bombkami i kolorowymi światełkami. Kurtynę i tło udekorowano białymi gwiazdami.
Osoby
Narrator Maryja z „dzieciątkiem” – ubrana w stosowną czatę, trzymająca zawiniątko Józef – ubrany w długą czatę, w ręce trzyma kij pasterski Anioły – 5 dziewczynek ubranych w białe sukienki, skrzydła anielskie i aureole Pasterze – 6 chłopców ubranych w baranie futra i czapki Kacper - Melchior - ubrani w królewskie szaty Baltazar -
Oprawa muzyczna i światło
Pianino Skrzypce Operator światła
1. Inscenizacja Przed rozpoczęciem inscenizacji gasimy światło, zostawiamy tylko słabe światło choinki.
Narrator: Zabłysło światło (operator światła włącza reflektor). Dziecię nam się narodziło. Syn został nam dany (Iz 9, 4-5) W tym momencie słychać, melodię kolędy Lulajże Jezuniu graną na pianinie.
Maryja: Na scenę wchodzi Maryja z „dzieciątkiem” na ręku w towarzystwie Józefa (światło reflektora cały czas skierowane na nich) siada na pieńku, obok niej staje Józef. (Melodia milknie). Maryja lekko pochylona nad dzieciątkiem mówi lub śpiewa
„Lulajże, Jezuniu, moja perełko, lulaj, ulubione me pieścidełko”.
Pasterze: Pasterze zajmują w ciszy przeznaczone im miejsce –układają się do snu.
Narrator: Nastała cisza, ciemna noc. Pasterze czuwając nad swoimi owcami zasnęli.
Narrator: Nagle, zrobiło się jasno – jakby słońce zaświeciło. Powoli wchodzi Anioł. Na nią cały czas skierowany jest reflektor. Pasterze przestraszyli się. Nie wiedzieli, co się dzieje. Anioł –wysłaniec Boga stanął przy nich. Anioł: Nie bójcie się! Zwiastuję wam radość wielką. Dziś, w mieście Dawida, narodził się Zbawiciel Mesjasz, Pan. A to będzie znak dla was: Znajdziecie niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie!
Narrator: Natychmiast przyłączyło się dużo aniołów i wielbiły Boga.
Aniołowie: Wchodzą i śpiewają przy akompaniamencie muzycznym:
Gdy się Chrystus rodzi i na świat przychodzi, ciemna noc w jasności promienistej brodzi. Aniołowie się radują, pod niebiosy wyśpiewują: Gloria, gloria, gloria in excelsis Deo.
Pasterze są zasłuchani i wpatrzeni w aniołów, którzy powoli przechodzą do stajenki i zajmują miejsce po obu stronach „Świętej Rodziny”.
Narrator: Pasterze zastanawiają się, co mają zrobić. Przez chwile pasterze rozmawiają ze sobą potem mówią:
Pasterze: „Pójdźmy do Betlejem i zobaczmy, co się tam zdarzyło i o czym nam Pan oznajmił”.
Śpiewają kolędę „Pójdźmy wszyscy do stajenki...” Pasterze ze śpiewem ruszają w drogę. Reflektor prowadzi pasterzy.
Pasterze w Betlejem przez chwile ciszy klęczą pochyleni. Potem mówią:
Pasterze: Witaj Jezu Malusieńki! Witaj Dziecineczko Droga! W ubóstwie twojej stajenki Wyznajemy w tobie Boga
Pasterz I: Jezu, bądź nam pochwalony Za twe ziemskie narodzenie. Pasterz II: Miłość, uśmiech i pokłony Przyjmij i daj nam zbawienie.
Narrator: Pasterze wychwalają Boga za wszystko, co widzieli i słyszeli.
Pasterze: Ustawiają się po obu stronach Maryi, Józefa i śpiewają –przy akompaniamencie instrumentów:
Dzisiaj w Betlejem, dzisiaj w Betlejem Wesoła nowina, że Panna czysta, że Panna czysta porodziła Syna. Chrystus się rodzi, nas oswobodzi, Anieli grają, króle witają, pasterze śpiewają, bydlęta klękają, cuda, cuda ogłaszają Maryja Panna, Maryja Panna Dzieciątko piastuje I Józef Święty, i Józef Święty on Je pielęgnuje. Chrystus się rodzi, nas oswobodzi, Anieli grają, króle witają, pasterze śpiewają, bydlęta klękają, cuda, cuda ogłaszają
Narrator: Trzej mędrcy – Królowie ze schodu zobaczyli wspaniałą, świecącą jasno gwiazdę. Zrozumieli, że jest to znak, że narodził się oczekiwany od dawna Mesjasz, Jezus. Chcieli mu oddać pokłon. Wzięli ze sobą wspaniałe dary składane królom i wybrali się w drogę. Dokąd? Wielu zadawało sobie to pytanie.
Powoli, dostojnie wchodzą Kacper, Melchior i Baltazar. Na nich cały czas skierowany jest reflektor. Wszyscy śpiewają jedną zwrotkę kolędy:
Mędrcy świata monarchowie, gdzie śpiesznie dążycie? Powiedzcie nam, Trzej Królowie, chcecie widzieć Dziecię? Ono w żłobie nie ma tronu i berła nie dzierży, a proroctwo Jego zgonu już się w świecie szerzy.
Narrator: Mędrcy nie wiedzieli którędy mają iść, ale oto gwiazda przed nimi, Wskazywała im drogę, aż do miejsca gdzie był narodzony Jezus. Mędrcy uradowali się. Powitali Jezusa pieśnią.
Wszyscy śpiewają: Witaj, Jezu, ukochany, od Patriarchów czekany, Od proroków ogłoszony, od narodów upragniony.
Narrator: Potem upadli na kolana i oddali Jezusowi hołd.
Mędrcy (wszyscy): Witaj, Jezu ukochany. Witaj, witaj Jezu drogi!
Teraz kolejno zbliżają się do Maryi z Dzieciątkiem i klęcząc składają dary mówiąc:
Kacper: Po twej buzi łezki płyną, Nie płacz, nie płacz Jezu mały. Złoto przyjąć racz Dziecino jako symbol Twojej chwały.
Melchior: Ja, kadzidło ci przynoszę, Pięknie pachnie dar dla Ciebie, Niech woń jego, wznosi się w niebie. O łaskę modlitwy proszę.
Baltazar: Mirra niech ukoi bóle, gdy cierpienie przyjdzie srogie. Teraz wiem, że jesteś Królem Moje małe, Dziecię drogie.
Narrator: Jezu drogi, podobnie jak kiedyś przyszli do Ciebie pasterze i mędrcy, tak dzisiaj my stoimy przed Tobą. Jezu drogi, podobnie jak kiedyś pasterze i mędrcy prosili Ciebie, byś na nich spojrzał i im błogosławił tak i my dzisiaj prosimy: Podnieś rękę Boże Dziecię i błogosław nam.
Wszyscy śpiewają ostatnią zwrotkę kolędy „Bóg się rodzi”.
Podnieś rękę, Boże Dziecię, Błogosław Ojczyznę miłą, W dobrych radach, w dobrym bycie, Wspieraj jej siłę, swą siłą, Dom nasz i majętność całą I wszystkie wioski z miastami. A Słowo, Ciałem się stało ... i mieszkało między nami.
Brawa
2. Koncert kolęd w językach obcych
Narrator zapowiada koncert kolęd w językach obcych i zachęca zebranych do wspólnego śpiewania. Przypomina o tekstach kolęd, które uczestnicy otrzymali przy wejście na salę.
3. Dzielenie się opłatkiem
Anioły biorą wcześniej przygotowane przez katechetę koszyczki z opłatkami i roznoszą opłatki wśród zebranych gości i publiczności.
Małgorzata Mikrut Edyta Szymura Anna Żurawel |